Wednesday 6 June 2012

AKU TERIMA NIKAHNYA

Emm.. its has been a long time i didn't update this blog since there is nothing interesting to share..but today..my mood to update this blog sudah mareeeyyyy... yee.. haaa...

saya tengah berusaha untuk menghabiskan buku ni..


ulasan saya...

buku ni memang sangat sesuai utk dijadikan bahan bacaan utk bakal pengantin, suami, isteri, ibu, ayah, pendek kata sesuai untuk dijadikan bacaan semua peringkat umur (tp dewasa la ye). karang dibagi kat budak2 mau dikoyak2 buat kapal terbang kertas laks..hehhe..

mulanya saya beli buku ni sebab murah, tertarik pada tajuknya, pastu dapat paper bag..hahah tak bleh blah betol la kan.. murah sebab beli masa pesta buku hari tu..mau tak murah.. rm55 belom diskaun 25% gitu..apa lagi grab before its gone..keh..keh..maka lepas beli buku ni..diletakkan sebaris dengan buku2 lain di atas rak buku kat living hall.. maka jadilah salah satu perhiasan di rumahku..rumah saya ni sgt simple je wall decornye.. tp sebab kitaorg mmg suka membaca..so buku pon dijadikan decor..ok la tu kan..

bila cousin datang umah hari tu diorg dok2 membelek2 buku2 saya dan amik buku ATN ni.. lepas diorg balik saya pon amik buku ni dan start baca... you know what??? im falling in love with this book.. Allhamdulillah tak rugi saya beli buku ni walaupon niat asal sedikit menyimpang (baca perenggan atas tu ye}... mmg best buku ni coz bahasa yg digunakan sempoi..mudah difahami dan dihayati..penulis seperti bercerita dengan pembaca.. penulis menceritakan pengalaman beliau bagaimana beliau belajar di ireland..berkerja.. bercinta..menjadi ayah..dll..

memberi panduan kepada kita secara realistik bagaimana nak menangani konflik dalam diri, menangani masalah keluarga terutama anak2 yg semakin membesar dan sebagainye..
saya amat suka dengan kata2 dan prinsip nya "ERTI HIDUP PADA MEMBERI".

korang patut ada 1 copy buku ni kat umah.. ni sebenarnya edisi istimewa coz  ia adalah kompilasi 3 buah buku.. aku terima nikahnya, bercinta sampai ke syurga dan murabbi cinta..

saya petik satu situasi dlm buku ni yg saya rasa sgt berkesan dan mmg berlaku pada anak2 kita..
saya ringkaskan je la ye..

situasi kalau anak2 kita buat kerja sendiri..cthnye main2 atau baca buku sendiri..tak bising..apa kita buat? mesti kita akan sibuk buat kerja kita kan? tak layan sgt anak2 kan? tapi tiba2 suasana senyap sunyi tu bertukar menjadi bising dengan suara anak2 bergaduh rebutkan barang mainan..mesti kita akan bersuara marahkan diorg..betol tak? ni situasi yg saya alami jugak la.. kenapa anak2 tu bising? sebabnya diorg nakkan perhatian kita..ibu dan ayahnya..
Sebenarnya sewaktu meraka sedang bermain atau membaca sendrian tu la waktu elok untuk kita hampiri diorg..bermain atau membaca dengan diorg..puji2 anak2 kita.. dan bila diorg start nak bergaduh atau bising..jgn kita pon turut sama bising dan marah2 ..seelokknya kita biarkan diorg selesaikan sendirian dulu..tapi kita nak la monitor dirg jugak..jgan la sampai dibiarkan hingga tumbuk menumbuk atau bergaduh teruk2 ye.. pandai2 la korang...

isshh..mmg best la buku ni..korang gi la carik kat kedai buku yg berhampiran ye.. hehehhe





No comments:

Post a Comment