Sunday 3 July 2011

dalam tempoh waktu berpantang

emm... agak2nye apa yg akan korang lakukan sewaktu berpantang? ye la kan..sekarang ni tak ramai yg betol2 ikut cara org dolu-dolu berpantang kan.. dengan cuaca yg panas mana mungkin kita akan minum air skit2.. kena pakai baju lengan panjang..  tak kena kipas..hhuhuh mmg tak boleh.. giler ko..eheh

sebenarnya mmg penting berpantang dan amalan2 org2 tua sewaktu berpantang.. aku sekarng ni mmg tengah berpantang.. tapi tak ikut 100% la.. aku cuma follow:-
1. bertungku
2. berbengkung
3. mandi air daun2 (mandi serum..ye ke ejanye)
4. makan kering2 (ikan bakar etc)
5.pakai stokin
6.makan jamu dan akar kayu
7.mandi lulur
8.berurut
9.minum pon air panas suam..

lebih kurang camtu la cara aku berpantang..tapi berbenkung tu tak la 24 jam.. ada gak masa aku bukak.. tapi mmg besr pakai bengkung ni.. aku pakai brand mak dara..sebab tali dia 1 yg panjang (utk lilit) dan 1 pendek utk ikat.. dulu pakai yg sedayu tinggi..tapi tak best sangat begkung dia..yg mak dara ni best..selesa dan tak mudah terangkat2..

Lagi satu..masa pantang ni ibu2 mesti keboringan kan..dah la nak kluar tak boleh..so shopping online dan berfesbuk la kan..heheh dulu2 tak ader lappy/pc/ipad..so tak termasuk la dalam pantang larang ni kan..hehhe so kurang la boring skit kan...ehheheh...

No comments:

Post a Comment